Liga Apărării Drepturilor Omului, Filiala Cluj, raliindu-se poziției exprimate atât în mediul academic de specialitate (Facultatea de Drept a Universității Babes – Bolyai, Facultatea de Drept a Universității de Vest din Timișoara), cât și de către societatea civilă, critică decizia Guvernului României de a adopta OUG 13/2017 pentru modificarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală.
Chiar dacă, în baza art. 115 alin. (4) din Constituția României, Guvernul poate adopta Ordonanțe de urgență, apreciem că se trece în mod frecvent peste teza a II-a a acestui alineat, care prevede că acestea se pot adopta „numai în situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată”. În speță, având în vedere faptul că unele modificări aduse prin această OUG erau oricum sub incidența deciziilor Curții Constituționale (care, în România, constituie izvor de drept penal, având forță obligatorie de la data publicării in M. Of. al României) și că intrarea în vigoare a art. I al acestei OUG este oricum amânată (intră in vigoare la 10 zile de la publicare), nu se poate justifica urgența.
În plus, orice act normativ de o importanță atât de mare cum sunt cele în materie penală ar trebui adoptat doar în urma unei dezbateri publice reale și prin procedura standard: adoptarea de către Parlament. În caz contrar, modificările aduse sunt susceptibile de a destabiliza statul de drept și pot reprezenta chiar o încălcare a princiilor fundamentale, precum: egalitatea legii în fața cetățenilor, separația puterilor în stat respectiv principiile democrației.