În cadrul activității Cultural and Human Diversity –15 aprilie 2018- organizat de către LADO Cluj, CIAO Cluj în colaborare cu Centrul Budist „White Mahakala” în cadrul proiectului „SIM_CIS4 – Servicii Integrate pentru Migranți, Comunități Interculturale și Solidare, am avut ocazia să întâlnim mulți oameni talentați și mai ales devotați. Acompaniați de sunetele muzicii orientale și de atmosfera plăcută din încăpere, nici unul dintre participanți nu a putut omite masa plină cu lucrușoare colorate de lângă geam. Pe masa Otiliei Adam se aflau ecusoane simpatice create de o mână grijulie, papioane croite într-o manieră autentică și ustensile necesare pentru un tatuaj cu henna perfect. Am început acum cinci ani cu produsele mele, cu papioanele, însă de tatuajele cu henna mă ocup doar de anul trecut, din noiembrie.
Cum ai început să realizezi tatuaje cu henna și papioane?
Anul trecut din noiembrie am început să fac tatuaje cu henna. A fost ideea lui Vali, el mi-a spus că ar fi o metodă prin care aș atrage alți clienți, alte evenimente. Papioanele am început să le vând prima dată în localurile din Cluj. Eram la masterat aveam nevoie de o situație financiară, am văzut niște fete în Atelier Caffe, eu coseam și… s-a întâmplat toată chestia, magicul.
Cât de faimoase au ajuns papioanele tale?
În cinci ani de zile am avut parte de expoziții, târguri, evenimente, apariții în televiziune, presă. Am produse vândute în întreaga lume. Am patru produse în Australia, în America vreo zece, am și în Malaezia, Indonezia, în țări poate mai necunoscute pentru publicul larg. Am cunoscut oameni, am creat legături, prietenii și am organizat evenimente. Așa am început și cu tatuajele henna.
Ce reprezintă un tatuaj cu henna?
Pentru mine un tatuaj cu henna nu reprezintă doar un tatuaj inspirat din arta indiană sau orientală, ci pur și simplu reprezintă felul în care eu te văd pe tine ca persoană. Ca atunci când pictez un portret, mă uit la tine, la trăsăturile tale, la ceea ce-ți place, la ce te inspiră ca om. Prin tatuaje fac același lucru, vorbesc cu clienții mei, îi întreb ce lucruri îi pasionează, ce le place și încerc să creez un context prin care să se simtă și bine, astfel nu trăiesc doar experiența unui tatuaj cu henna, ci se leagă o nouă prietenie, o nouă redescoperire, în urma micii psihologii pe care o fac cu ei.
Care este evenimentul potrivit pentru un tatuaj cu henna?
Eu recomand un tatuaj de acest fel, în primul rând, pentru a te relaxa. Pasta în sine este folosită pentru a scade temperatura corpului atunci când ai o durere de cap, când ești răcit este indicat să-ți pui pe încheieturi. Un tatuaj ca henna înseamnă să ieși în lume și să te prezinți, de exemplu acum vine vara, sezonul cald, porți o bluză cu umărul gol sau spatele gol, iar un tatuaj cu henna poate fi un accesoriu pe piele care te poate inspira. Eu îmi fac săptămânal un tatuaj cu henna. Depinde și cât ține, pentru că eu lucrez cu substanțe chimice și se duce mai repede, însă îmi fac de câte ori am ocazia, pentru că astfel dau un start oamenilor. În sensul în care nu toată lumea are curajul de a-și face un tatuaj cu henna, fiindcă este ceva nou și au impresia că vor avea o alergie în cazul extrem, dar în orice caz ai nevoie de curaj, fiindcă nu este ca și cum ai purta o brățară sau un lănțișor, e ceva pe piele, ceva ce-ți înfrumusețează pielea. De obicei clienții vin să probeze cum le-ar sta cu un tatuaj real. Henna este creată atât pentru efectul terapeutic, cât și pentru a înfrumuseța, pentru a scoate în evidență anumite calități, anumite elemente care te fac să te simți mai împlinit, mai complet, încrezâtor, unicat și diferit față de ceilalți.
Otilia a absolvit Universitatea de Arte și Design la Cluj-Napoca la profilul design textil. Ea deține Adam’s Studio, proiectul de suflet prin care reușește să-și promoveze creațiile. Accesoriile create sunt din materiale de calitate, iar aceasta utilizează o croială tradițional românească. Cromatica creațiilor vorbește de la sine dând dovadă de eleganță, stil și calitate superioară.
De ce papioane?
De ce papioane și nu altceva? Pentru că trebuie să ai curaj ca să porți un papion ca bărbat, nu oricine poartă papion. Nu este un accesoriu care reprezintă ceva uzual, zilnic, casual. Papionul este un accesoriu pe care îl porți la anumite evenimente, ocazii. Persoanele care folosesc papionul ca accesoriu zilnic trebuie să aibă un statut, adică nu poți să fii vânzător la chioșc și să mergi cu papionul, fiindcă oamenii s-ar uita ciudat la tine. Istoria papionului clasic începe în armata cehă, prin anii 1800 și reprezenta gradele soldaților, în același timp și putere, control, confidențialitate. Nu este ceva atât de metro dar nici ceva atât de hetero, abia în anii 1900 francezii l-au folosit ca accesoriu vestimentar, numele accesoriului fiind tradus din franceză ca fluture.
Eu port papioane, căci am un stil mai masculin, fiind o femeie independentă iau atitudinea bărbatului masculin, îmi plac lucrurile simple, elegante, cât mai colorate dar în același timp cu bun gust. Prefer să pun un contrast, tot timpul voi recomanda un papion colorat ieșit din ținuta pe care tu o ai în fiecare zi, deoarece atunci când porți un papion treuie să ai atitudine și dacă o ai, să o ai până în capăt!
Dacă ar fi să alegi cinci cuvinte care te reprezintă, care ar fi ele?
Îmi place să organizez, creativitate, imaginație, putere, sunt distractivă și nebună căci îmi place să merg în extreme, nu sunt copilul cuminte și niciodată nu am fost.
Asemenea unui om care vede cu mult optimism viitorul, Otilia are o sumedenie de planuri pe viitor: lucrez la o expoziție personală, urmează să public o carte scrisă de mine, dansez, am mai multe proiecte. Particip la expoziții, desenez, pictez, restaurez mobilier, am de gând să-mi fac o rochie, I am that man who can make everything.
Hand made-ul poate începe ca un hobbi, dar pe parcurs poate deveni un business. De foarte multe ori ne întâlnim la târguri cu produse create de mână: cercei, lănțișoare, produse vestimentare, curele, poșete și așa mai departe. În spatele acelor creații se află ore întregi de muncă migăloasă. Fir cu fir, mărgeluță cu mărgeluță. Acestea sunt unicate, fiecare conține o parte din personalitatea artistului și sunt predestinate iubitorilor de cultură și de artă. Fenomenul este oarecum nou pentru România, însă Otilia consideră că acesta își are locul peste tot unde trăiesc cunoscători ai artei: vânzarea produselor ține de mediul în care te învârți și de mediul în care se învârte cumpărătorul. Arta și cultura nu este deocamdată niciunde în lume apreciată mai mult decât comercialul, pentru că nu toată lumea poate percepe asta. Artistul nu poate fi obligat să nu creeze, poate fi doar debusolat din cauza popularității obiectelor create pe bandă rulantă. Atâta timp cât există oameni cu viziune și perseverență ca Otilia, societatea va ajunge mai aproape de cultură și de hand made.
Realizat de
Vass Reka